Informacje

Zwiastun gorszej sytuacji na rynku czy ucieczka do przodu?

Tyson Foods,  jedna z największych firm mięsnych  na świecie i największa firma drobiarska w Stanach Zjednoczonych zakończyła swĂłj rok biznesowy w sektorze drobiarskim gorszymi wynikami niż w roku poprzednim. Zdaniem przedstawicieli koncernu ma to związek z planowanymi zmianami, ktĂłre mają przystosować przedsiębiorstwo do nowych wyzwań rynkowych. NiektĂłrzy obserwatorzy uważają jednak, że może to być zwiastun pogarszającej się koniunktury w drobiarstwie.

Sprzedaż drobiarska Tyson Foods wyniosła w minionych 12 miesiącach 10 mld 927 mln dolarĂłw, co oznacza, że była niższa o 463 mln dolarĂłw od zeszłorocznej. Jednocześnie firma poinformowała, że spadek sprzedaży wynikał rĂłwnocześnie z mniejszej ilości sprzedanych produktĂłw (-2,6 proc.) oraz ze zmniejszenia średniej ceny sprzedaży (-1,5 proc.). Takie wyniki, zdaniem obserwatorĂłw,  mogą świadczyć o pogarszaniu się sytuacji rynkowej. Zaprzecza temu  jednak komentarz Tyson Foods. Firma twierdzi, że spadki były planowane. Mają one wynikać ze zmiany strategii, ktĂłra obecnie dąży do tego, aby sprzedawać więcej produktĂłw z dużą wartością dodaną, a mniej tuszek czy mięsa jako surowca.

Wyniki finansowe wielkich koncernĂłw, liderĂłw rynku, często są traktowane jako wskazĂłwki dla innych lub jako barometr rynku. Analitycy zastanawiają się zatem czy gorszy rok Tyson Foods zwiastuje trudniejszą sytuację dla branży czy też  czas inwestycji w produkty z większą wartością dodaną.