Informacje

Trendy marketingowe: „jaja i dziedzictwo”

W Wielkiej Brytanii, gdzie około 50 proc. rynku to jaja z wolnego wybiegu, sposĂłb chowu kur nie jest już wystarczającym wyrĂłżnikiem na rynku. Liderzy sprzedaży jaj prĂłbując przyciągnąć uwagę konsumentĂłw i podnieść wysokość marży na sprzedaży promują obecnie jaja od ras będących „brytyjskim dziedzictwem”.

W kampaniach reklamowych coraz częściej pojawiają się jaja od „tradycyjnych ras”, ktĂłre są hodowane „na starannie wybieranych farmach”. Co ciekawe, przekazy marketingowe – w ślad za wolą wyrażaną przez respondentĂłw w badaniach opinii publicznej - podkreślają także, że „dieta kur jest wegetariańska”.  Jest to tym bardziej zaskakujące, że stada są utrzymywane na wolnych wybiegach.

Rynek jaj kurzych w skorupkach przeznaczonych do sklepĂłw jest w Wielkiej Brytanii wart około 947 mln funtĂłw rocznie (około 4,5 mld złotych). Dla porĂłwnania polski rynek konsumencki (łącznie z produkcją przyzagrodową) można oszacować na około 2,7 mld złotych rocznie. Jajo ras tradycyjnych kosztuje około ćwierć funta (w przybliżeniu 1,19 złotych), co oznacza wartość trzykrotnie albo nawet czterokrotnie  wyższą od najtańszych jaj sprzedawanych w brytyjskich supermarketach.