Informacje

Dobrostan w transporcie drobiu

Wszystkie podmioty prowadzące transport drobiu, także w ramach przewozĂłw własnych, zobowiązane są od 5 stycznia 2007 r. do przestrzegania przepisĂłw rozporządzenia Rady (WE) Nr 1/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu i związanych z tym działań oraz zmieniające dyrektywy 64/432/EWG i 93/119/WE oraz rozporządzenie (WE) nr 1255/97.

Powszechność stosowania tych przepisĂłw wynika z określonej w nich definicji przewoźnika zwierząt. Nowe przepisy nie rĂłżnicują wymagań dla przewozĂłw własnych i przewozĂłw zarobkowych. Przewoźnik oznacza osobę fizyczną lub prawną transportującą zwierzęta na własny rachunek lub na rachunek strony trzeciej. Na tej podstawie przewoźnicy drobiu, w tym także piskląt, muszą uzyskać zezwolenia oraz świadectwa zatwierdzenia środkĂłw transportu, a od 5 stycznia 2008 r. także wymagane będą licencje dla kierowcĂłw i osĂłb obsługujących zwierzęta. Dotychczasowe decyzje w sprawie dopuszczenia środkĂłw transportu drogowego do przewozu zwierząt, wydane na podstawie poprzednio obowiązujących przepisĂłw, zachowują moc do upływu określonego w tych decyzjach terminu ich ważności.


Aby wdrożyć nowe unijne przepisy i określić nowe poszerzone kompetencje powiatowych lekarzy weterynarii, znowelizowana została ustawa o ochronie zwierząt. Zmiana ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. została opublikowana w Dz. U. Nr 249, poz. 1830.


ProducentĂłw piskląt już niepokoją nadmierne wymagania stawiane im przez Powiatowe Inspektoraty Weterynarii jako warunki do uzyskania „zezwoleń dla przewoźnikĂłw”. W przepisach unijnych brak jest podstaw do stosowania nadinterpretacji, polegającej na traktowaniu specjalistycznych przewozĂłw piskląt na rĂłwni z wymaganiami w transporcie bydła, koni czy świń, tym bardziej, że preambuła do rozporządzenia Nr 1/2005 zawiera zapowiedź, że szczegĂłłowe przepisy dotyczące drobiu dopiero zostaną określone w odpowiednich propozycjach po otrzymaniu odpowiednich opinii od Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA).


Obecnie obowiązujące wymagania odnoszące się do drobiu, ograniczają się jedynie do warunkĂłw technicznych dla kontenerĂłw w jakich przewożony jest drĂłb (w tym pisklęta). Warunki te dotyczą sposobu oznakowania tych kontenerĂłw, bezpiecznego ustawienia ich wewnątrz środkĂłw transportu oraz konieczności zapewnienia odpowiedniej wentylacji.


Przewoźnicy drobiu muszą rĂłwnież zapewnić odpowiednią wielkość powierzchni ładownej.


Krajowa Izba na podstawie niepokojących sygnałĂłw napływających od producentĂłw piskląt, przekazała do GłĂłwnego Inspektoratu Weterynarii wniosek o opracowanie wytycznych dobrostanu w transporcie piskląt. Wniosek ten wynika z uzasadnionych obaw, przed nadmiernymi wymaganiami dla transportu piskląt. Wytyczne GIW powinny określać odpowiedni zakres wymagań odnoszących się do przewozĂłw piskląt, umożliwiających uzyskanie zezwoleń oraz świadectw zatwierdzenia środkĂłw transportu.


Problemy z interpretacją przepisĂłw rozporządzenia Nr 1/2005 potęguje bardzo zła jakość tłumaczenia na język polski tekstu rozporządzenia, ktĂłre zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Z tekstu tego wynika np., że od przewoźnika ubiegającego się o zezwolenie, wymagane jest zaświadczenie, że nie figuruje on w rejestrze skazanych za poważne naruszenie prawodawstwa wspĂłlnotowego oraz/ lub ustawodawstwa krajowego dotyczącego ochrony zwierząt w ciągu trzech lat poprzedzających złożenie wniosku. Słuszne były obawy przed egzekwowaniem wymagań, opartych na literze prawa, w tym przypadku niezgodnych z intencją przepisĂłw. Okazało się bowiem, że jeden z Powiatowych InspektoratĂłw Weterynarii postawił wymĂłg przedstawienia zaświadczenia o niekaralności, jako jeden z warunkĂłw niezbędnych do wydania przewoźnikowi piskląt zezwolenia na podstawie nowych przepisĂłw.


Tymczasem z angielskiej wersji tekstu rozporządzenia wynika, że starający się o zezwolenie powinien gwarantować przestrzeganie przepisĂłw ochrony zwierząt.


W wystąpieniu do GłĂłwnego Inspektoratu Weterynarii o konieczność zinterpretowania wymagań ochrony piskląt w transporcie w formie odpowiednich wytycznych odnoszących się do tego rodzaju przewozĂłw, Izba zwrĂłciła uwagę, między innymi, na konieczność wyłączenia zakładĂłw wylęgu drobiu, prowadzących własny specjalistyczny transport, z opracowania planu postępowania na wypadek zagrożenia, opisywania postępowania kierowcy przy załadunku, rozładunku, transporcie, itp. wymagań nie dotyczących transportu piskląt.


Tekst rozporządzenia Rady (WE) Nr 1/2005 jest opublikowany na stronie internetowej GłĂłwnego Inspektoratu Weterynarii – podstrona Ochrona zwierząt.