Informacje

Komentarze Krajowej Izby do artykułów opublikowanych w ppr.pl.

Artykuł z 10.05.2011 r.
Tak oszukują nas na jedzeniu ( źrĂłdło „FAKT”)
http://www.ppr.pl/artykul-tak-oszukuja-nas-na-jedzeniu-162029-dzial-1.php 

Komentarz  KIPDiP : Media publikują artykuły zawierające fałszywe treści na temat metod fermowej produkcji drobiu i jaj, ktĂłrych celem ma być zniechęcanie do spożycia mięsa drobiowego i jaj, Informacje te wprowadzają w błąd konsumentĂłw - są sprzeczne z obowiązującym prawem żywnościowym. Powoduje to poważne straty finansowe dla sektora drobiu i jaj. Badania  przeprowadzone przez EFSA (Europejską  Agencję ds. Bezpieczeństwa Żywności) wykazały, że konsumenci mają wiele obaw wobec żywności produkowanej intensywnymi metodami. Polacy – na pierwszych  miejscach wymieniają pozostałości hormonĂłw i antybiotykĂłw w produktach pochodzenia zwierzęcego (ponad 70 proc. ankietowanych) .
Winę za to ponoszą media, ktĂłre ignorują opinie ekspertĂłw na temat jakości jaj ich wartości odżywczej i bezpieczeństwa zdrowotnego, zamiast tego  publikują fałszywe treści na temat jaj, takie jak w cytowanym artykule FAKTU „Tak oszukują nas na jedzeniu”. Nie uchodzi żeby specjalistyczny PPR cytował takie bzdury, że : „Te fermowe to chĂłw w klatce, a kura tam jest jak maszyna znosząca jaja. Jaja te nie mają witamin, jedynie wodę i przetworzone białko.” Producenci mają prawo domagać się nie tylko sprostowania, ale rĂłwnież zadośćuczynienia za spowodowanie strat. Rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji o karmieniu kur na siłę syntetyczną karmą i stosowaniu antybiotykĂłw i hormonĂłw w produkcji drobiu i jaj,  jest sprzeczne z obowiązującym prawem prasowym. Art. 12 ustawy prawo prasowe zobowiązuje dziennikarzy do zachowania szczegĂłlnej staranności i rzetelności przy zbiorze i wykorzystywaniu materiałĂłw prasowych, zwłaszcza do sprawdzenia zgodności z prawdą uzyskanych wiadomości lub podać ich źrĂłdło. Media łamią te zasady, bezkrytycznie powtarzając fałszywe, niesprawdzone opinie „obrońcĂłw zwierząt” stanowiące bezpodstawny atak na wspĂłłczesne metody prowadzenia ferm drobiu.

Na stronie internetowej Krajowej Izby jest zamieszczone stanowisko producentĂłw jaj w tej sprawie, w artykule : Producenci  domagają się aby skierować do mediĂłw wnioski o sprostowanie nieprawdziwych informacji dotyczących  rzekomego „faszerowania drobiu antybiotykami i hormonami.”
http://www.kipdip.org.pl/article/id/591.

Artykuł  z  9.05.2011 r. 
Działania promocyjne źrĂłdłem sukcesĂłw w eksporcie ( źrĂłdło www. minrol.gov.pl)
http://www.ppr.pl/artykul-dzialania-promocyjne-zrodlem-sukcesow-w-eksporcie-162028-dzial-1.php

Komentarz KIPDiP :W informacji prasowej resortu rolnictwa z dn. 7 maja 2011 r. pt. " Działania promocyjne źrĂłdłem sukcesu w eksporcie" nie wymieniono jaj spożywczych, a przecież ich eksport od kilku lat stanowi poważną pozycję w polskim handlu zagranicznym produktĂłw spożywczych. Wielkość eksportu jaj w 2010 r. wyniosła 153 tys. ton ( 2,5 mld szt jaj), co stanowi aż 25 % krajowej produkcji, a jego roczna wartość to aż 572 mln zł.
Zatem w całym polskim eksporcie żywności, ktĂłrego łączna wartość za 2010 r. wynosi 53 mld zł - jaja stanowią 1,1 % tej wartości. Może dlatego autorzy prezentacji uznali, że to nieistotny margines.
Inne, ale najbardziej przekonywujące wyjaśnienie dlaczego pominięto jaja w  tej prezentacji, to problem w wykazaniu związku przyczynowo-skutkowego eksportu  jaj z działaniami promocyjnymi resortu rolnictwa.