Informacje

Przetwórcy poskarżyli się „Rzeczpospolitej” na resort rolnictwa, że zlekceważył uzgodnienia w sprawie projektu ustawy o funduszach promocji żywności.Negocjacje z urzędnikami prowadzone były od kwietnia br. na forum Rady Gospodarki Żywnościow

„Promocja żywności bez kompromisu

33 mln zł – taką składkę na promocję żywności mają wpłacać przetwĂłrcy w ciągu roku.

Prawo

Ministerstwo Rolnictwa nie dotrzymało obietnicy złożonej rolnikom i przetwĂłrcom. Nie uwzględniło ich propozycji w projekcie ustawy o funduszach promocji żywności.

- Decyzja Ministerstwa Rolnictwa, aby nie wziąć pod uwagę kompromisu wypracowanego przez przetwĂłrcĂłw i rolnikĂłw, podważa nasze zaufanie do systemu konsultacji społecznych. Należy zadać pytanie: Dla kogo i po co właściwie powstaje ta ustawa? – mĂłwi Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji ProducentĂłw Żywności.

W połowie kwietnia kilkanaście organizacji zrzeszających rolnikĂłw i przedsiębiorcĂłw spotkało się z przedstawicielami resortu rolnictwa, aby porozumieć się w sprawie krytykowanego przez nich projektu ustawy o promocji żywności. Dostali od ministra rolnictwa Marka Sawickiego dwa dni, aby wypracować kompromis. Szef resortu obiecał im, że jeżeli zdążą porozumieć się w terminie, zaproponowane przez nich rozwiązania znajdą się w nowym projekcie ustawy o funduszach promocji. - Nasze propozycje dostarczyliśmy do Ministerstwa Rolnictwa na czas. Do tej pory nie dostaliśmy jednak oficjalnej odpowiedzi z resortu – wyjaśnia Andrzej Gantner.

Odzewu nie ma, bo ministerstwo nie wzięło pod uwagę ani jednej propozycji przetwĂłrcĂłw i rolnikĂłw. Do uzgodnień międzyresortowych trafił ten sam projekt, ktĂłry w marcu wywołał kontrowersje w branży spożywczej. Zgodnie z nim obowiązkowe składki na fundusze promujące mleko, mięso, warzywa i owoc, ryby, a także przetwory zbożowe mają płacić zakłady. Jednak to nie one, ale rolnicy mają mieć decydujący wpływ na sposĂłb wydawania pieniędzy.

Tymczasem organizacje branżowe ustaliły, że składki będą płacić rolnicy. Oni także mają decydować, jakie projekty promocyjne finansować z pieniędzy zgromadzonych w funduszach. - Nasze propozycje nie odbiegają od tych, ktĂłre obowiązują w innych krajach Unii Europejskiej – mĂłwi Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso.

Małgorzata Książyk, rzecznik prasowy resoru rolnictwa, wyjaśnia, że aktualny projekt ustawy zapewnia „skuteczność gromadzenia wpłat na poszczegĂłlne fundusze promocji”. Gdyby to rolnicy odprowadzali składki, liczba płatnikĂłw zwiększyłaby się znacznie, co utrudniłoby nadzĂłr nad pozyskiwaniem pieniędzy.”


Beata Drewnowska – Rzeczpospolita – 28 maja 2008 r.