Informacje

Stan prac nad krajowym programem rekompensat dla sektora drobiarskiego

Ustanowione zmiany rozporządzeń Rady: Nr 2771/75 w sprawie wspĂłlnej organizacji rynku jaj i Nr 2777/75 w sprawie wspĂłlnej organizacji rynku mięsa drobiowego (opublikowane w Dz. Urz. UE nr L 119 z dnia 4 maja 2006 r.), umożliwiają krajom członkowskim rekompensowanie strat w sektorze drobiarskim, powstałych w wyniku poważnych zakłĂłceń rynku – spadek popytu i ograniczenie produkcji, przypisywanych utracie zaufania konsumentĂłw w związku z nagłośnionym zagrożeniem wystąpienia grypy ptakĂłw.

Warunkiem pokrycia przez WspĂłlnotę 50% kosztĂłw poniesionych przez budżety krajĂłw członkowskich na te cele, jest zatwierdzenie przez Komisję Europejską krajowych programĂłw rekompensat.

Władze Ministerstwa Rolnictwa w dniu 28 kwietnia 2006 r., podczas spotkania w przedstawicielami organizacji drobiarskich, poinformowały, że będzie możliwe rekompensowanie strat powstałych jeszcze przed wejściem w życie rozporządzenia Rady w sprawie nadzwyczajnych środkĂłw wsparcia. Straty te muszą być jednak dobrze udokumentowane. W maju, we wspĂłłpracy z sektorem drobiarskim, ma zostać przygotowany projekt wniosku o wsparcie polskiego sektora drobiarskiego, ktĂłry następnie zostanie przekazany do Komisji Europejskiej. Rząd może oszacować jedynie spadek produkcji, w związku z tym oczekuje, że organizacje branżowe przedstawią dane do opracowania programu rekompensat, dotyczące wysokości strat, sposobu ich wyliczenia i udokumentowania oraz zaproponują od jakiego terminu straty te powinny być liczone.

PoszczegĂłlne organizacje branżowe, podzieliły między sobą prace nad szacowaniem strat w poszczegĂłlnych branżach i ogniwach produkcji: Krajowa Izba PDiP – sektor reprodukcji i wylęgĂłw oraz sektor jaj spożywczych, KRD-IG – sektor uboju i przetwĂłrstwa, PZZHiPD – sektor produkcji żywca drobiu, Związek HodowcĂłw i ProducentĂłw Gęsi – sektor produkcji gęsi.

Szacunkowe wyliczenia strat, przesłane przez Krajową Izbę do MRiRW, obejmują następujące tytuły: spadek cen jaj wylęgowych, utracony zysk z tytułu wcześniejszej likwidacji kur, spadek przychodĂłw z tytułu spadku cen żywca kur sprzedanych do uboju, straty nadzwyczajne w przypadkach konieczności przekazania jaj wylęgowych do utylizacji bądź sprzedaży tych jaj do przetwĂłrstwa, spadek cen piskląt, ograniczenie produkcji piskląt, likwidacja piskląt, spadek cen jaj spożywczych, spadek cen żywca kur nieśnych oraz finansowe skutki braku możliwości sprzedaży kur do uboju - straty poniesione z tytułu konieczności przetrzymywania nieefektywnych stad.

Aktualnie w Ministerstwie Rolnictwa prowadzona jest analiza danych dostarczonych przez organizacje branżowe. RĂłwnocześnie przedstawiciele tego resortu konsultują z Komisją Europejską poszczegĂłlne pozycje z listy strat, w celu opracowania takiego krajowego programu, ktĂłry będzie miał szanse na zatwierdzenie.