Informacje

Kupcy z Azji napędzają unijny eksport jaj

Kupcy z Azji napędzają unijny eksport jaj

Rok 2021 charakteryzował się wysoką dynamiką wzrostu popytu w krajach trzecich na unijne jaja w skorupkach oraz produkty przetwórstwa jaj. W zasadzie, przez dziewięć miesięcy 2021 roku, skumulowany wskaźnik procentowy wzrostu dla każdego z systematycznie analizowanych okresów nie schodził istotnie poniżej 20 proc. Były miesiące, jak rekordowe wysyłki w lutym i marcu (za sprawą zwiększenia popytu na albuminy), w których procentowa wartość wzrostu eksportu rok do roku przekraczała 30 proc. Także w okresie  letnim, który z punktu widzenia sezonowości często charakteryzuje się „marazmem” na rynku, w unijnej  sprzedaży eksportowej cały czas widoczne było ożywienie – to główne wnioski wynikające z analiz Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz

W okresie styczeń  – wrzesień roku 2021 wywóz jaj i przetworów jajecznych z Unii Europejskiej na rynki państw trzecich wyniósł 215,0 tys. ton, o wartości 218,38 mln euro. Wolumenowo eksport z Unii był wyższy o 21,4 proc., a wartościowo o 23,8 proc. w odniesieniu do takiego samego okresu roku 2020. Dla porównania, po pierwszym półroczu  2021 roku unijny wywóz był wyższy o 19,3 proc., a po lipcu został skorygowany na plus do 19,8 proc. W 2021 roku wyraźnie przyspieszyła  unijna sprzedaż eksportowa  w skali globalnej,  zwłaszcza w Azji oraz w regionie państw MENA.

Po dużych wzrostach w pierwszym kwartale 2021 roku, od kwietnia do lipca  miesięczna sprzedaż z UE znalazła nowy niższy poziom - stabilny przez okres czterech miesięcy z delikatną  tendencją do wzrostu - ale od sierpnia słupki sprzedażowe rozpoczęły ponowny „marsz w górę”. We wrześniu osiągnięty został poziom bliski rekordowych wartości z początku roku.  Zauważyliśmy również, że ubiegłoroczne miesięczne wielkości wysyłek jaj i przetworów z Unii były wyższe niż w ostatnich kilku latach (2016 - 2020) – wskazują analitycy KIPDiP.

Jeśli chodzi o strukturę geograficzną, to w 2021 roku statystyki „na plus” budował silny popyt z Azji oraz państw bliskowschodnich i afrykańskich. Od początku 2021 roku ożywienie importu z Japonii  – największego  historycznie importera  – działało na korzyść unijnego rynku jaj. Po wrześniu wzrost wysyłek wyniósł 10,9 proc. rok do roku. Śledząc ranking największych importerów z UE nie da się  przeoczyć wysokiej dynamiki wzrostu zamówień (r/r) z wielu innych kierunków: Korei Południowej, Tajlandii, Tajwanu, Singapuru czy Mauretanii.  Swój udział w tym mają również polscy eksporterzy, jak chociażby w przypadku Singapuru czy Liberii. Polscy eksporterzy potrafili elastycznie zareagować na problemy handlowe w UE i jednocześnie odpowiedzieć na silny popyt poza Starym Kontynentem.

Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz w swoich raportach zwraca uwagę na kłopoty branży drobiarskiej w Korei Południowej, które trwały przez cały miniony rok. Lokalna podaż jaj w tym kraju jest nadal  niewystarczająca, aby zaspokoić popyt na rynku wewnętrznym z powodu strat poniesionych w wyniku HPAI. W Korei rząd próbuje  także ustabilizować sytuację związaną z presją inflacyjną  w wyniku, której między innymi rosną ceny jaj.  Koreańczycy od początku 2021 roku importują w dużych ilościach  jaja i przetwory bez ceł, aby pokryć niedobory. Istotną informacją dla światowych eksporterów jest decyzja Korei o przedłużeniu bezcłowego importu jaj o kolejne sześć miesięcy, czyli do czerwca 2022 roku. Zerowe stawki celne będą obowiązywały dla kwoty 100 mln jaj lub produktów jajecznych (w przeliczeniu) miesięcznie. Dla porównania, wcześniejsze cła  mieściły się w przedziale 8  - 30 proc.

Więcej na temat handlu zagranicznego jajami konsumpcyjnymi w ujęciu wysyłek z Polski oraz całej Unii Europejskiej regularnie raportujmy w analizach dostępnych dla Członków Izby oraz subskrybentów Poultry Insidera