Analizy, komentarze, prognozy

Struktura unijnego asortymentu jajecznego w wywozie do państw trzecich

Struktura unijnego asortymentu jajecznego w wywozie do państw trzecich

Od kilku lat, rozpatrując Unię Europejską jako całość, udaje się zaobserwować, że  umacnia ona swoją pozycję światowego eksportera suszonych produktów jajecznych. Suszone przetwory stanowiły w 2017 roku około 60% wszystkich towarów wyeksportowanych do państw trzecich. Patrząc na unijny handel jeszcze wnikliwej, analizy danych pokazują, że Ugrupowanie sprzedaje głównie suszoną albuminę jaj. Sama tylko albumina w postaci suszonej ma 53% udział w rocznym wolumenie wywozu UE. W 2017 roku jej sprzedaż w skali roku wyniosła 110 tys. ton, a blisko połowa z tego została zakupiona przez Japończyków. Faktem jest zatem, że handel produktami jajecznymi w postaci ciekłej skupia się w wymianie wewnątrzwspólnotowej.

Skoncentrowaliśmy się na siedmiu krajach unijnych, statystycznie największych pod względem wolumenu wywozu na rynki krajów trzecich. Strukturę asortymentu zestawiliśmy jako procentowy udział poszczególnych towarów w sumie rocznej wartości wywozu (roczną wielkość wywozu zamieściliśmy „nad słupkiem ”jako wartość wyrażoną w ekwiwalencie jaj w skorupkach w tonach).

Niepodważalnie Holandia jest liderem w dostawach jaj w skorupkach i ich przetworów poza granice UE. Holendrzy realizują jedną trzecią unijnych transakcji (30% wywozu). Rozpatrując handel holenderskich firm pod względem rocznego wolumenu wywozu (65,5 tys. ton w 2017 roku), widoczna jest „przepaść” jego skali od pozostałej „szóstki”. Lata 2016 - 2017 zrodziły jednak wiele trudności rynkowych, doprowadzając do redukcji ilości sprzedawanych jaj i przetworów przez holenderskie podmioty. O 35%zmniejszyła się sprzedaż jaj w skorupkach, a o 11% przetworów. W 2017 roku połowę wysyłek z Holandii stanowiły albuminy (52 procent), natomiast jaja w skorupkach miały 34 procentowy udział.

Obok Holandii, najwyższe przychody ze sprzedaży eksportowej albumin w rejonach  pozaeuropejskich (państwach trzecich) – generują Włosi i Francuzi. Udział jaj w skorupkach w wywozie tych państw nie przekraczał w 2017 roku 10 procent. Podmioty z Włoch generalnie od wielu lat specjalizują się w produkcji i wywozie produktów przetwórstwa jaj. Z kolei we francuskiej strukturze asortymentu w eksporcie poza UE zauważalna jest tendencja spadkowa dla jaj w skorupkach na rzecz wzrostu sprzedaży produktów jajecznych. Wartość wysyłek zagranicznych jaj w skorupkach z Francji w ubiegłym roku była najniższa od pięciu lat – wyniosła 2,4 tys. ton. Niemcy i Włosi są to jedyni eksporterzy z unijnej czołówki, którzy nie odnotowali spadków w wolumenie wywozu w 2017 roku, za sprawą wyższego popytu na oferowane produkty jajeczne.

W 2016 roku jaja w skorupkach były dla Belgów filarem eksportu – 73% udział w sprzedaży do państw trzecich. Rok 2017 przyniósł gwałtowną 40% korektę wyeksportowanych jaj w skorupkach poza Wspólnotę z poziomu  13,4 tys. ton do 8,0 tys. ton. Równolegle wzrósł wywóz przetworów jajecznych, głównie albumin, do 5,9 tys.  ton (+17% r/r). Kraj ten jest szóstym w kolejności eksporterem unijnym według kryterium wolumenu  wywozu w tonach, ale jest on swojego rodzaju „furtką” dla jaj wyprodukowanych w innych krajach. Z reeksportu belgijskiego, podobnie jak holenderskiego korzysta, między innymi, Polska.

Hiszpański handel w państwach trzecich w 95 procentach opiera się na sprzedaży jaj w skorupkach. Przetwory stanowią niewielki odsetek. Przy czym, w 2017 roku lokalni eksporterzy zanotowali spadek wywozu jaj o ponad 30% (r/r). Biorąc pod uwagę cały asortyment Hiszpania plasuje się na czwartej pozycji w  klasyfikacji unijnych eksporterów (wywóz poza UE), ale  uwzględniając wyłącznie jaja w skorupkach, są po Holandii najwięksi.

Od 2013 roku diametralne zmieniła się struktura wywozu z Polski poza UE, na co już wcześniej zwracaliśmy uwagę - korzystne zmiany zaszły w sprzedaży do krajów trzecich produktów jajecznych, a gwałtowne spadki dotyczyły wysyłek jaj w skorupkach. Procentowy udział jaj w skorupkach w całkowitej sprzedaży zagranicznej na rynki pozaunijne zmniejszył się z 70 procent w 2013 roku do 15 procent w 2017 roku na korzyść  produktów jajecznych.