Informacje

Holy Chicken czyli oblicza współczesnego marketingu

Trendy ekologiczne stają się tak modne, że czasem wygrywają ze zdrowym rozsądkiem. Udowodnił to znany amerykański producent filmĂłw dokumentalnych o żywności Morgan Spurlock, ktĂłry posłużył się prowokacją otwierając drobiową restaurację szybkiej obsługi. Fast food Spurlocka obnażył naiwną wiarę konsumentĂłw we wszystko, co ekologiczne.

Kampania marketingowa restauracji Spurlocka obiecywała „nowe doświadczenia w jedzeniu kurczakĂłw”. Opierała się na takich hasłach jak: „w 100 procentach naturalne kurczaki wolnowybiegowe”; „kurczaki hodowane humanitarnie”; „mięso wolne od hormonĂłw i antybiotykĂłw”. Kolorem dominującym w restauracji był kolor zielony ponieważ – według Spurlocka – „zielony powoduje, że ludzie czują się zdrowi i zrelaksowani”. Zabiegi reklamowe spowodowały, że restauracja biła rekordy popularności mimo, że w każdej karcie dań oraz na wywieszkach wewnątrz lokalu znajdowała się informacja, że kurczaki z ktĂłrych sporządzono dania rosły „w zasadzie w takich samych warunkach jak kurczaki hodowane przemysłowo”. Co więcej napisy te nie powstrzymały ludzi od kupowania jedzenia mimo, że było ono istotnie droższe niż w podobnych restauracjach.

Amerykańskie media wyśmiewają burmistrza miasta Columbus gdzie działała fałszywa restauracja. Burmistrz – za pośrednictwem swojej rzeczniczki – powiedział, że chce, aby ludzie mogli odżywiać się zdrowo i dlatego jest bardzo podekscytowany nową energią, ktĂłra wraz z ekologiczną restauracją pojawiła się w jego mieście.

Prowokacyjna restauracja została już zamknięta. Spekuluje się, że wkrĂłtce powstanie film dokumentalny pokazujący jak pĂłłprawdy lub naiwność konsumentĂłw bywa wykorzystywana przez tak zwany „marketing ekologiczny”.

Morgan Spurlock zasłynął przed laty filmem „Super Size Me”, w ktĂłrym pokazywał wyniki eksperymentu żywnieniowego, ktĂłremu poddał sam siebie. W ramach tego eksperymentu przez miesiąc jadał w jednej z popularnych sieci restauracji szybkiej obsługi.