Informacje

Eksporterzy z Brazylii bliscy nowego rekordu!

Eksporterzy z Brazylii bliscy nowego rekordu!

Brazylijskie dostawy mięsa drobiowego na rynku międzynarodowym nadal odnotowują kilkuprocentowy wzrost w porównaniu do poprzedniego roku. Według analiz Brazylijskiego Stowarzyszenia Białka Zwierzęcego (ABPA), w okresie styczeń – październik 2023 roku sprzedaż eksportowa brazylijskich kurczaków wyniosła 4,307 mln ton, czyli była o 6,1% wyższa niż w takim samym okresie roku 2022 (4,060 mln ton). Przychody ze sprzedaży zagranicznej osiągnęły wartość 8,301 mld USD, o 1,3% więcej niż w roku ubiegłym (8,195 mld USD). Wynik osiągnięty po dziesięciu miesiącach pozwala założyć, że ustanowienie przez Brazylię kolejnego rocznego rekordu w sprzedaż zagranicznej drobiu jest więcej niż pewne.  

Biorąc pod uwagę wyłącznie październik tego roku, eksport mięsa z kurczaka wzrósł o 2,0 proc. do 401,7 tys. ton, w porównaniu do października roku 2022 (394 tys. ton). Pod względem przychodów eksport mięsa kurcząt w październiku wyniósł 723,5 mln USD, czyli był o 12% niższy od wyniku osiągniętego w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Dla porównania, we wrześniu tego roku, sprzedaż zagraniczna osiągnęła wolumen 397,1 tys. ton i była o 0,7 proc. niższa niż we wrześniu roku 2022 (400,0 tys. ton).

W opinii ekspertów ABPA, poziom wysyłek zagranicznych brazylijskiego mięsa drobiowego przekraczający 400,0 tys. ton w październiku wzmacnia dotychczasowe prognozy, że eksport w 2023 roku przekroczy rekordową granicę 5 milionów ton.

Wśród głównych kierunków eksportu w tym roku wyróżniają się Chiny, który to kraj pozostaje największym odbiorcą brazylijskiego drobiu. Tegoroczna sprzedaż na rynek chiński wyróżnia się bardzo wysokim wzrostem – miesięcznie nawet kilkudziesięcioprocentowym zwiększeniem zamówień przez chińskich importerów w porównaniu do roku 2022. Od stycznia do października sprzedaż na rynek chiński wyniosła 592,6 tys. ton i była o 31 proc. wyższa niż w takim samym okresie roku 2022. Na uwagę zasługują również tegoroczne wysyłki do Arabii Saudyjskiej, RPA, Korei Południowej i Meksyku.

Analitycy ABPA oceniają rynek chiński jako nadal bardzo obiecujący. Brazylijskie sektor drobiarski cały czas pracuje nad zwiększaniem zasięgu geograficznego dla sprzedaży swoich produktów otwierając nowe rynki zbytu oraz zwiększając liczbę zakładów kwalifikujących się do dostępu na wybrane rynki. Brazylijczycy szczególnie podkreślają pozytywne efekty negocjacji z Wielką Brytanią, w zakresie zwiększenia dostępu do brytyjskiego rynku dla brazylijskiego mięsa drobiowego, zarówno w kwestii kwot kontyngentowych jak i listy uprawnionych zakładów. Podobne oczekiwania pojawiły się w odniesieniu do krajów takich jak Chile i Kuba.