Informacje

Historyczny sukces brazylijskiego eksportu

Historyczny sukces brazylijskiego eksportu

Brazylijskie drobiarstwo osiągnęło swój cel strategiczny ustanawiając w roku 2023 nowy rekord w eksporcie mięsa drobiowego. Po raz pierwszy w historii Brazylia przekroczyła granicę 5 mln ton w sprzedaży międzynarodowej. W całym 2023 roku sprzedaż eksportowa brazylijskiego mięsa kurcząt rzeźnych (w tym wszystkich produktów, zarówno świeżych, jak i przetworzonych) wyniosła 5,138 mln ton – podało Brazylijskie Stowarzyszenie Białka Zwierzęcego (ABPA). Ubiegłoroczny poziom dostaw zagranicznych był o 6,6 proc. wyższy w porównaniu do roku 2022. Przychody ze sprzedaży eksportowej w 2023 roku osiągnęły wartość 9,796 mld USD w porównaniu z 9,762 mld USD w analogicznym okresie roku 2022, co oznacza wzrost o 0,4 proc.

Wśród głównych kierunków eksportu w 2023 roku wyróżniły się Chiny, który to kraj pozostał największym odbiorcą brazylijskiego drobiu. Ubiegłoroczną sprzedaż na rynek chiński cechował bardzo wysoki wzrost w obliczu spadającej chińskiej produkcji drobiu w minionym roku. Rejestrowano miesięcznie nawet kilkudziesięcioprocentowe zwiększanie wolumenu zamówień przez chińskich importerów w porównaniu do roku 2022. W opinii prezesa ABPA Ricardo Santin, wysoce pozytywny wynik eksportowy osiągnięto w roku pełnym wyzwań, przy założeniu wyraźnego zróżnicowania rynków i kosztów produkcji, a osiągnięty sukces i analiza trendu eksportowego w 2023 roku pozwala przyjąć optymistyczny scenariusz sprzedaży międzynarodowej na rok 2024. Oczekiwania dobrych wyników w 2024 roku odnoszą się nie tylko do rynków skonsolidowanych, ale są związane także z otwarciem nowych. Brazylia akcentuje wzmocnienie swojej pozycji w zakresie utrzymania światowego bezpieczeństwa żywności.

Brazylijskie sektor drobiarski cały czas pracuje nad zwiększaniem zasięgu geograficznego dla sprzedaży swoich produktów otwierając nowe rynki zbytu oraz zwiększając liczbę zakładów kwalifikujących się do dostępu na wybrane rynki. Brazylijczycy szczególnie podkreślają pozytywne efekty negocjacji z Wielką Brytanią, w zakresie coraz większego dostępu do brytyjskiego rynku dla brazylijskiego mięsa drobiowego, zarówno w kwestii kwot kontyngentowych jak i listy uprawnionych zakładów. Podobne oczekiwania pojawiły się w odniesieniu do krajów takich jak Chile i Kuba. W 2023 roku kilku ważnych odbiorców na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej zwiększyło import drobiu z Brazylii, co umacnia rolę Brazylijczyków w eksporcie mięsa halal na świecie. Jednym z krajów regionu, który otworzył się na brazylijski drób w minionym roku była Algieria.

Należy zaznaczyć, że do rocznego sukcesu branży przyczyniła się wysoka grudniowa sprzedaż eksportowa. W grudniu 2023 roku Brazylia wysłała aż o 20,9 proc. więcej mięsa kurcząt za granicę niż w grudniu 2022 roku, osiągając miesięczny wolumen sprzedaży 467,2 tys. ton. Grudniowy wynik był jednym z najlepszych w historii brazylijskiego drobiarstwa w całym 2023 roku, tylko w marcu zanotowano wyższą sprzedaż na poziomie 514,6 tys. ton. Zauważalny był wzrost importu z głównych rynków docelowych. Wartość eksportu w grudniu wyniosła 818,9 mln USD, o 4,3 proc. więcej niż w grudniu roku poprzedniego. W grudniu 2023 roku największym kupcem brazylijskiego mięsa była Japonia importując 55,9 tys. ton, o 53,9 proc. więcej w porównaniu rok do roku. Na drugim miejscu Chiny sprowadziły 50,3 tys. ton (+27,0 proc.), co oznaczało podobnie wysoki wzrost zamówień jak w poprzednich miesiącach roku. Na uwagę zasługiwała również dynamika zmian w dostawach do Arabii Saudyjskiej z 39,5 tys. ton (+56,3 proc.) i RPA z 31,2 tys. ton (+10,8 proc.).