Informacje

„Brazylijska kaczka” wchodzi na rynek globalny

„Brazylijska kaczka” wchodzi na rynek globalny

Zarejestrowano międzynarodową markę brazylijskich kaczek, którą Brazylia zamierza „ostro" promować na rynkach zagranicznych – dowiedzieli się analitycy Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz. Marką zarządza brazylijskie stowarzyszenie ABPA we współpracy z agencją odpowiedzialną między innymi za inwestycje i promocję(APEX - Brasil). ABPA obecnie nadzoruje chociażby markę brazylijskich kurczaków, brazylijskiej wieprzowiny czy brazylijskich jaj. Aktualnie produkcja i sprzedaż eksportowa mięsa kaczego w Brazylii to zdecydowanie obszar niszowy, niemniej w opinii Brazylijczyków, jest to nisza drobiarska o wysokiej wartości dodanej, w którą warto zainwestować, a zarejestrowanie marki to świetna okazja do rozszerzenia koszyka eksportowego o sektor kaczek. Obecnie kaczki nie znajdują się nawet w pierwszej dwudziestce na liście najważniejszych produktów rolnych wytwarzanych w Brazylii (dla porównania: kurczaki zajmują siódme miejsce na liście, a jaja osiemnaste).  Stąd plany, aby ten rynek rozwijać, korzystając z doświadczeń i mocnej pozycji swoich kolegów z segmentu kurczaków. Celowane rynki premium dla marki „Brazylian Duck” to Bliski Wschód i Azja. Tam też zresztą, czemu dowodzi analiza rynku kurcząt, Brazylijczycy są najmocniejsi biznesowo.

Już niejednokrotnie konkurencja przekonała się, jak efektywna jest współpraca stowarzyszeń branżowych z Brazylii z administracją rządową na rynkach zagranicznych. Brazylijczycy chcą  zdobyć rejon handlowy, który dla wszystkich światowych graczy jest najciekawszym  kąskiem w sprzedaży eksportowej mięsa drobiowego. Analitycy Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz spekulują, że jeśli plany Brazylijczyków się ziszczą,  to dojdzie do poważnej walki konkurencyjnej pomiędzy światowymi liderami w produkcji i eksporcie mięsa kaczego. Należą do nich także europejskie kraje, w tym Polska. Zasadniczym kluczem do sukcesu, poza ceną, mogą być bezpośrednie powiązania kapitałowe w krajach arabskich brazylijskich liderów w eksporcie mięsa kurcząt – ocenia KIPDiP.

Według danych  ABPA w roku 2020 brazylijski eksport mięsa kaczego wyniósł 4,0 tys. ton o wartości 10,5 mln USD i był wyższy o 26,55 proc. w porównaniu do roku 2019. W czołówce odbiorców mięsa tego segmentu znalazły się: Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Peru, Katar, Kuwejt, Japonia i Hongkong. Według firmy badawczej Technavio, rynek mięsa kaczego do 2025 roku ma być wart 1,6 mld USD. Łączny roczny wskaźnik wzrostu w  latach 2020 - 2025 wyniesie 2,74%, a 74% wzrostu przypadnie na region Azji i Pacyfiku

.