Informacje

„Roślinne jaja” podbijają Koreę Południową

„Roślinne jaja” podbijają Koreę Południową

Amerykańska firma Eat Just produkująca roślinne zamienniki tradycyjnych jaj konsumpcyjnych sprzedawane pod marką JUST EGG podbija kolejne azjatyckie kraje. Aktualnie kalifornijski startup skoncentrował się na rynku Korei Południowej – wynika z informacji uzyskanych przez Krajową Izbę Producentów Drobiu i Pasz. Co ciekawe, Amerykanie próbują wykorzystać problemy Koreańczyków z niedoborem jaj z powodu grypy ptaków i uzupełnić podaż na azjatyckim rynku właśnie wegańskimi zamiennikami jaj z fasoli mung. Ekspansja w Korei jest możliwa dzięki umowie o partnerstwie strategicznym z SPC Samlip – wiodącą firmą spożywczą w Korei Południowej.  Just Egg rozpoczyna działalność w tym regionie wprowadzając substytuty jaj do gastronomii poprzez zawiązanie partnerstwa dystrybucyjnego  z sieciami piekarniczymi Paris Baguette i Paris Croissant. W opinii firmy Eat Just, są to pierwsze tego rodzaju produkty wprowadzone na rynek koreański.

KIPDiP przypomina, że z powodu ogromnych strat w koreańskim przemyśle drobiarskim, spowodowanych grypą ptaków w sezonie 2020/2021, na rynku wewnętrznym zaczęło brakować jaj a ich ceny rosły do niespotykanych dotąd poziomów. Koreański rząd, aby opanować sytuację podażowo – cenową od stycznia 2021 roku zezwala na import dużych ilości jaj w skorupkach i przetworów bez ceł. W czerwcu, rząd Korei Południowej przedłużył do końca roku czasowe zniesienie ceł na jaja i produkty jajeczne pochodzące z importu. Ocenia się, że Korea z niedoborem jaj będzie się zmagać jeszcze do 2022 roku. Od kilku miesięcy na kłopotach koreańskich producentów jaj korzystają unijny eksporterzy zaspokajając zwiększone zapotrzebowanie na import  jaj z Europy. Popyt z tego kierunku jest na tyle duży, że Korea Południowa jest obecnie czwartym największym importerem jaj z Unii Europejskiej.

Korea Południowa to nie jedyny kraj azjatycki, który stał się celem dla Eat Just. Amerykanie mogą się pochwalić  obecnością swoich produktów w Hongkongu, Singapurze czy Chinach. Od dłuższego czasu zapowiadane jest również wejście na rynek europejski. Just Egg wystartował w Chinach na początku 2019 roku, co czyni go pierwszym amerykańskim startupem technologii żywności, który wszedł do Chin kontynentalnych. Z ostatnich ciekawych kroków poczynionych przez Eat Just było podpisanie kontraktu z największą w Chinach siecią fast food – Dicos. Przedsiębiorstwo to ma w Chinach  ponad 500 restauracji. Dicos oferuje w swoim menu jedzenie wzorowane na tym, które sprzedawane jest w fast - foodach w Stanach Zjednoczonych oraz w Europie. Umowa z JUST Egg ma w pierwszej fazie zastąpić jaja kurze roślinnymi zamiennikami jaj jedynie w restauracjach zlokalizowanych w największych chińskich miastach. Firma Eat Just poinformowała w  2020 roku także o planach budowy zakładu produkcji białka roślinnego w  Singapurze w celu obsługi rynku azjatyckiego.

Założona w 2011 roku firma Eat  Just z siedzibą w San Francisco jest najbardziej znana z substytutu jajek na bazie fasoli mung o nazwie „JUST Egg”, który cieszy się ogromną popularnością w Stanach Zjednoczonych. Produkt firmy Eat Just jest już dostępny w ponad 20 tysiącach punktów sprzedaży detalicznej i ponad tysiącu punktów gastronomicznych w  skali globalnej. Przedstawiciele kalifornijskiej firmy ogłosili, że są najszybciej rozwijającą się marką jaj roślinnych w Stanach Zjednoczonych.