Informacje

Arabia Saudyjska zwiększa wydajność na rynku drobiu

Arabia Saudyjska zwiększa wydajność na rynku drobiu

Tanmiah Food Company, jeden z największych producentów drobiu w Arabii Saudyjskiej,  dokonał kolejnych przejęć na krajowym rynku w celu zwiększenia wydajności operacyjnej i realizowania strategii dalszego wzrostu. Na początku grudnia firma Tanmiah, poprzez lokalną spółkę zależną Agricultural Development Company (ADC),  zawarła umowę kupna zakładu drobiu od Dajin Poultry. Wartość transakcji szacowana jest na 38,1 mln USD. Spółka ADC aktywnie działa w handlu w ramach współpracy państw Rady Współpracy Zatoki Perskiej sprzedając swoje produkty pod marką Tanmiah. Obsługuje rynek detaliczny, ale również sektor gastronomiczny. Jednym z kluczowych klientów jest sieć Popeyes.

Działania Tanmiah doskonale wpisują się w projekt Królestwa „Vision 2030” wspierając strategiczny cel bezpieczeństwa żywnościowego i osiągnięcia samowystarczalności. Arabia Saudyjska inwestuje we wszelkie przedsięwzięcia mające poprawić samowystarczalność tego kraju w produkty spożywcze. W oczach władz, w sektorze mięsnym, szczególnymi względami cieszy się drobiarstwo jako najbardziej perspektywiczne, jeśli chodzi o wydajność i relatywnie niedługi cykl produkcyjny. W wyniku nowej polityki saudyjskich władz, aby bezpiecznie przenieś gospodarkę Królestwa do ery postnaftowej poprzez inwestycje w innowacje, energię odnawialną, bezpieczeństwo żywnościowe oraz dywersyfikację gospodarczą, zauważalna jest większa otwartość na kapitał zagraniczny w kreowaniu rozwoju. Warto chociażby wspomnieć o ulokowaniu na rynku Arabii Saudyjskiej kapitału inwestycyjnego przez Amerykanów czy Ukrainę.

W 2022 roku amerykański gigant mięsny, firma Tyson Foods Inc., kupił udziały w firmie Tanmiah Food Co. Zawarta umowa obejmowała nabycie 15 proc. udziałów w spółce zależnej Tanmiah Agriculture Development Company (ACD) i 60 proc. udziałów w Supreme Foods Processing Co. Inwestycja ta jest dla Amerykanów jednym z ważnych kroków w realizacji strategicznego planu rozwoju związanego z ekspansją na rynku międzynarodowym. To szansa na uzyskanie zwiększonego dostępu do klientów w Arabii Saudyjskiej i uzupełnienia zapotrzebowania na drób w pozostałych krajach na Bliskim Wschodzie. Firma ADC to w pełni zintegrowane przedsiębiorstwo funkcjonujące w obszarach: produkcji kurcząt rzeźnych, wylęgu piskląt, wytwórni pasz oraz sprzedaży świeżego drobiu pod marką Tanmiah w detalu i gastronomii. Supreme Foods zajmuje się wytwarzaniem licznych produktów z kurczaka i wołowiny z siecią dystrybucji na całym Bliskim Wschodzie, poza Arabią Saudyjską między innymi w: Kuwejcie, Bahrajnie, ZEA, Omanie, Libanie i Jordanii. Oczekuje się, że strategiczne partnerstwo ważnych światowych graczy przyspieszy rozwój i wzrost wartości Tyson Foods i Tanmiah w perspektywie krótko i długoterminowej. Przewiduje się między innymi zwiększenie ekspansji geograficznej i produktowej oraz ulepszenie łańcucha produkcyjnego i innych procesów operacyjnych. Tanmiah jest firmą silnie zaangażowaną w rozwoju wspieranie celów Królestwa w zakresie bezpieczeństwa żywnościowego. Współpraca z jednym ze światowych liderów w produkcji żywności postrzegana jest jako wielka szansa na wzmocnienie pozycji Tanmiah w kraju oraz zwiększenie obecności na rynku globalnym przy wykorzystaniu kontaktów handlowych na całym świecie z klientami amerykańskiego partnera.

W 2023 roku w plan zwiększania produkcji drobiu w Arabii Saudyjskiej czynnie włączyła się także ukraińska firma MHP tworząc spółkę joint venture z firmą Tanmiah. Utworzona spółka joint venture przeprowadzi inwestycje związane z rozwojem działalności hodowlanej drobiu w Arabii Saudyjskiej, czyli rozbudowę stad reprodukcyjnych.

Z monitoringu prowadzonego przez Krajową Izbę Producentów Drobiu i Pasz wynika, że Tanmiah jest drugim pod względem wielkości producentem drobiu w Arabii Saudyjskiej. Firma obecna jest na ponad dwudziestu rynkach zagranicznych. Obecnie saudyjskie przedsiębiorstwo około 85 proc. produkcji przeznacza na rynek lokalny, a pozostała część towarów trafia na rynki eksportowe. Celem strategicznym rozwoju firmy jest ekspansja na światowych rynkach żywności halal. Z pewnością w rozwoju saudyjskiej firmy wsparciem są biznesowe partnerstwa nawiązywane z kluczowymi inwestorami drobiarskimi na świecie.

- Od dłuższego czasu obserwujemy, że produkcja, a nawet sprzedaż drobiarska na Bliskim Wschodzie wymaga zaangażowania kapitałowego lokalnych inwestorów. Dość dobrze rozumieją to przedsiębiorstwa ze Stanów Zjednoczonych, Brazylii, Turcji, a teraz również z Ukrainy. W działaniu MHP imponuje także swoista „ucieczka do przodu”. Ukraina trapiona jest wojną w związku z tym całkiem sensownym jest poszukiwanie możliwości rozwoju na zewnątrz, co w przyszłości może zaprocentować podwójnie (produkcja na Bliskim Wschodzie oraz przyczółek eksportowy) – zauważa Katarzyna Gawrońska, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.