Informacje

Brazylia inwestuje w rynek jaj konsumpcyjnych

Brazylia inwestuje w rynek jaj konsumpcyjnych

Według danych brazylijskiego stowarzyszenia ABPA w 2021 roku Brazylia odnotuje 2 proc. wzrost w produkcji jaj do 54,4 mld sztuk i tym samym ustanowiony zostanie nowy rekord. Jednym z głównych czynników  napędzających wzrost produkcji jest wzrost spożycia na rynku wewnętrznym. W 2020 roku wskaźnik konsumpcji  – na mieszkańca – w skali roku wyniósł 251 jaj. W 2019 roku spożycia oszacowano na 230 jaj/mieszkańca. W Brazylii konsumpcja krajowa odpowiada za 99,7 proc. zagospodarowania jaj z lokalnej  produkcji. Zaledwie 0,3% trafia na eksport. Jeśli chodzi o eksport to prawie 65 proc. wysyłek stanowią jaja świeże, a pozostała część to przetwory jajeczne. Mimo, że brazylijskie drobiarstwo znane jest z eksportu  kurczaków, a nie ze sprzedaży jaj za granicę, to jednak od pewnego czasu analitycy Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz zwracają uwagę na oczekiwania brazylijskiej branży jajecznej, która  zaczyna wdrażać plany rozwoju ekspansji zagranicznej. KIPDiP uważa, że choć zamysł Brazylijczyków wydaje się być w fazie wstępnej, należy go przyjąć całkiem poważnie. W nie tak dalekiej przyszłości, może się okazać, że o eksporcie brazylijskich jaj będzie tak samo głośno jak o brazylijskich kurczakach. Przeszłe doświadczenia pokazują, jak efektywna jest współpraca stowarzyszeń branżowych z Brazylii z administracją rządową na rynkach zagranicznych.

- Na brazylijski eksport jaj zwróciliśmy uwagę już w 2019 roku, po zapoznaniu się z raportami brazylijskiego przemysłu jajecznego. Podczas kongresu SIAVS – Międzynarodowej Wystawy Drobiu i Wieprzowiny w Sao Paulo reprezentanci sektora jaj z Brazylii zaproponowali, aby wykorzystać doświadczenia i kontakty w świecie arabskim kolegów eksportujących kurczaki. W Sao Paulo spekulowano, że najłatwiej byłoby skorzystać z wypracowanej przez lata potężnej pozycji firm drobiarskich na Bliskim Wschodzie i dostać się „autostopem” na ten rynek. Blisk i Wschód postrzegany jest, jako największa szansa chociażby z uwagi na fakt, że rynek ten preferuje białe jaja, które dominują w brazylijskiej produkcji. Brazylijczycy chcą zdobyć rejon handlowy, który dla wielu światowych graczy jest ciekawym kąskiem (poza Azją). Spekulujemy, że zasadniczym kluczem do sukcesu, poza ceną, mogą być bezpośrednie powiązania kapitałowe w krajach arabskich brazylijskich liderów w eksporcie mięsa drobiu. – zauważa Katarzyna Gawrońska, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.

Warte uwagi są najnowsze dane ABPA wskazujące, że w okresie styczeń – czerwiec 2021 roku nastąpił wzrost eksportu jaj i przetworów z Brazylii o 145,1 proc. r/r do poziomu  5,6 tys. ton. Największym importerem były Zjednoczone Emiraty Arabskie (3,9 tys. ton, +358,4 proc. r/r). Wyróżniała się również sprzedaż do Japonii i Omanu. Eksperci ABPA uważają, że zwiększenie wysiłków eksportowych na rynkach o wysokiej wartości dodanej jest jedną z metod pozwalających  na zmniejszenie negatywnego wpływu rosnących kosztów produkcji na wyniki finansowe  brazylijskich producentów (historycznie rekordowe ceny kukurydzy i soi).