Informacje

Brazylia korzysta z niższej aktywności Amerykanów

Brazylia korzysta z niższej aktywności Amerykanów

Analitycy Brazylijskiego Stowarzyszenia Białka Zwierzęcego (ABPA) przewidują, że w tym roku brazylijski eksport mięsa kurcząt rzeźnych osiągnie zadowalający dodatni roczny wynik, mimo, że w czerwcu 2024 roku eksport kurczaków zanotował spadek w porównaniu do czerwca 2023 roku. Taka prognoza bazuje na analizie porównawczej poziomu średniego miesięcznego wolumenu eksportu w pierwszym półroczu tego roku do średniej uzyskanej w całym 2023 roku. Średni wolumen eksportu kurczaków w okresie sześciu miesięcy 2024 roku wyniósł 431,4 tys. ton i utrzymuje się na poziomie o 0,8 proc. wyższym niż średnia odnotowana za okres dwunastu miesięcy roku poprzedniego, która wyniosła 428,2 tys. ton. Wsparciem dla oczekiwanego scenariusza jest również fakt, że tradycyjnie w drugiej połowie roku osiągane są lepsze wyniki sprzedażowe. Biorąc pod uwagę powyższe wskaźniki eksperci ABPA twierdzą, że gorszy wynik w ostatnim z analizowanych miesięcy nie wpłynie negatywnie na pozytywną dynamikę tegorocznego eksportu kurczaków z Brazylii.

W czerwcu 2024 roku Brazylia wysłała na rynki zagraniczne 435,9 tys. ton mięsa kurcząt, co oznacza spadek ilościowy o 2,3 proc. w porównaniu do czerwca 2023 roku (446,2 tys. ton). Przychody ze sprzedaży wyniosły 793,6 mln USD i były niższe o 10,6 proc. niż przychody uzyskane w czerwcu ubiegłego roku.

Analizując okres od stycznia do czerwca 2024 roku, brazylijskie dostawy zagraniczne mięsa kurcząt  rzeźnych (biorąc pod uwagę wszystkie produkty, w tym świeże i przetworzone) wyniosły 2,588 mln ton, czyli o 1,6 proc. mniej niż w pierwszym półroczu  2023 roku (2,629 mln ton).

Importerzy z Chin pozostają głównym odbiorcą brazylijskiego drobiu, ale tegoroczną współpracę z Chinami cechuje wyraźny spadek zamówień. W pierwszym półroczu 2024 roku sprzedaż na rynek chiński wyniosła 276,1 tys. ton, co oznacza spadek o 29 proc. w porównaniu do ilości wysłanych w tym samym okresie roku 2023. W dalszym ciągu utrzymuje się wysoki popyt ze strony państw Bliskiego Wschodu, w szczególności z Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Wysokie wyniki sprzedażowe osiągnięto w Japonii. Brazylia zyskała w ostatnich miesiącach również na wzroście eksportu do krajów Ameryki Łacińskiej. Zdaniem ekspertów ABPA, w ostatnich miesiącach Brazylijczycy korzystają z niższej aktywności Stanów Zjednoczonych w światowym eksporcie, co pozwoliło na umocnienie swojej pozycji na ważnych rynkach zbytu takich produktów jak udka i piersi z kurczaka.