2023-09-22
Śledząc wyniki brazylijskiego eksportu w segmencie jaj konsumpcyjnych można dojść do wniosku, że Brazylia – eksportowa potęga w mięsie drobiowym - skoncentrowała się na rozwoju „nowego” źródła przychodów ze sprzedaży zagranicznej. Od pewnego już czasu zauważalny jest silny trend wzrostowy w międzynarodowym handlu jajami konsumpcyjnymi pochodzącymi z Brazylii. W okresie od stycznia do sierpnia 2023 roku Brazylia wyeksportowała 21,1 tys. ton jaj, co oznacza wzrost o 178,5proc. w porównaniu do eksportu w analogicznym okresie roku 2022, który wyniósł 7,6 tys. ton. Co więcej, tegoroczne wysyłki przekraczają już wolumen wyeksportowany w całym roku 2022, który wyniósł 9,5 tys. ton. W sierpniu tego roku – w ostatnim z analizowanych miesięcy – Brazylia wysłała za granicę 2,1 tys. ton jaj, co oznacza wzrost aż o 381,6 proc. w porównaniu do sierpnia roku 2022. Statystyki handlu obejmują jaja w skorupkach oraz produkty przetwórstwa jajecznego.
Poczynania Brazylii na międzynarodowym rynku jajecznym są nie tylko interesujące z punktu widzenia wielkości sprzedaży, ale szczególną uwagę przykuwa struktura geograficzna największych rynków zbytu. Główny kierunek sprzedaży jaj z Brazylii to Japonia, która zaimportowała w okresie ośmiu miesięcy tego roku 9,2 tys. ton (wzrost o 1164 proc. r/r). Wysoko na liście odbiorców znalazł się również Tajwan z importem na poziomie 5,4 tys. ton. Przypadek Japonii pokazuje, że popyt w krajach azjatyckich o wysokiej wartości dodanej napędza handel zagraniczny brazylijskiej branży (w ubiegłym roku nie realizowano wysyłek do Azji). Firmy z Brazylii poczyniły znaczne inwestycje, aby sprostać oczekiwaniom zagranicznych kontrahentów i kreować pozytywny wizerunek eksporterów z Brazylii. Działalność eksportowa stała się dla firm jajecznych ważnym źródłem przychodów w odpowiedzi na wyzwania wynikające z zachodzących zmian po stronie kosztowej produkcji drobiarskiej.
Analitycy KIPDiP uważają, że choć zamysł Brazylijczyków wydaje się być w fazie wstępnej, należy go przyjąć całkiem poważnie. Dla światowej konkurencji powolne ale konsekwentne działania Brazylijczyków mogą okazać się dotkliwe w skutkach. Japonia – na który to rynek aktualnie postawili eksporterzy z Ameryki Południowej – jest od wielu lat obiecującym rynkiem zbytu dla tak dużych graczy jak Stany Zjednoczone czy państwa Unii Europejskiej. Japonia jest największym kupcem przede wszystkim przetworów jajecznych z Unii Europejskiej.
Nie jest wykluczone, że w dłuższej perspektywie obecność Brazylii osłabi zdolność konkurencyjną europejskich firm w regionie Azji. Sądzimy, że jeśli obecnie Brazylia słynie tylko z eksportu kurczaków, to nie powinno się lekceważyć oczekiwań brazylijskiej branży jajecznej, która zaczyna wdrażać plany rozwoju ekspansji zagranicznej w „nowej kategorii”. Przeszłe doświadczenia pokazują, jak efektywna jest współpraca stowarzyszeń branżowych z Brazylii z administracją rządową na arenie międzynarodowej. W poprzednich latach jednym z głównych czynników wspierających wzrost produkcji jaj był wzrost spożycia na rynku wewnętrznym. W Brazylii konsumpcja krajowa odpowiada za ponad 90 proc. zagospodarowania jaj z lokalnej produkcji. Zaledwie niewielki odsetek wyprodukowanych jaj trafiał na eksport. Może się jednak okazać, że w perspektywie długoterminowej to eksport stanie się jedną z sił napędowych rozwoju branży jajecznej w Brazylii – ocenia KIPDiP.
Copyright © 2017 Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz w Poznaniu Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i realizacja zebu.pl