Informacje

Brazylia wchodzi do gry w eksporcie jaj

Brazylia wchodzi do gry w eksporcie jaj

Wygląda na to, że brazylijski sektor jaj konsumpcyjnych chce „skopiować” sukcesy brazylijskich kurczaków. Podczas kongresu SIAVS  – Międzynarodowej Wystawy Drobiu i Wieprzowiny w  Sao Paulo reprezentanci przemysłu jajecznego z Brazylii dyskutowali nad strategią dalszego rozwoju produkcji i eksportu jaj. Brazylia dopiero zaczyna ekspansję eksportową tych produktów. Do  tej  pory eksport świeżych jaj stanowił 0,4 proc. krajowej produkcji. Padły propozycje, aby wykorzystać  doświadczenia i kontakty w świecie arabskim  kolegów  eksportujących kurczaki.  W dyskusjach spekulowano, że najłatwiej byłoby skorzystać z wypracowanej przez lata potężnej pozycji przedsiębiorstw drobiarskich na  Bliskim Wschodzie i dostać się „autostopem” na ten rynek. Bliski Wschód postrzegany jest, jako największa szansa chociażby z uwagi na fakt, że rynek ten preferuje białe jaja, które dominują w brazylijskiej produkcji. Co  więcej, brazylijski przemysł jajeczny chce podążać za trendami tak zwanych jaj specjalistycznych: jaja  ekologiczne, wzbogacane Omega  – 3 czy jaja z wolnego wybiegu. Brazylia obawia się, że jeśli nie pójdzie w tym  kierunku, może w dłuższej perspektywie znaleźć się na przegranej pozycji w zderzeniu z konkurencją. Ale gdy  dołączy „do gry”  może zdominować rynek.  Choć plany Brazylijczyków wydają się być w fazie wstępnej, sądzimy, że należy je przyjąć całkiem na poważnie. W nie tak dalekiej przyszłości, może się okazać, że o eksporcie brazylijskich jaj będzie tak samo głośno jak o brazylijskich kurczakach. Już niejednokrotnie  przekonaliśmy się, jak efektywna jest współpraca stowarzyszeń branżowych  z Brazylii  z administracją rządową na rynkach zagranicznych.  Brazylijczycy chcą zdobyć rejon handlowy, który dla wszystkich światowych graczy jest najciekawszym kąskiem (poza Azją). Na Bliskim Wschodzie działa Turcja, Ukraina, Amerykanie i nadal swoich kontaktów bronią europejscy traderzy. Sytuacja nie wygląda najlepiej i zapowiada się ostra walka  cenowa. W zasadzie, zasadniczym kluczem do sukcesu, poza ceną, mogą być bezpośrednie powiązania kapitałowe w krajach arabskich.