Informacje

Czy Brazylia będzie potęgą w eksporcie jaj?

Czy Brazylia będzie potęgą w eksporcie jaj?

Brazylijskie drobiarstwo znane jest z produkcji i eksportu kurczaków, ale nie ze sprzedaży jaj konsumpcyjnych za granicę. Jednak, zdaniem KIPDiP, warte uwagi są najnowsze dane ABPA wskazujące, że w okresie styczeń  – luty 2021 roku nastąpił gwałtowny wzrost sprzedaży eksportowej jaj z Brazylii – o 150,6 proc. r/r do poziomu 3,2 tys. ton. Największym importerem były Zjednoczone Emiraty Arabskie (+209 proc. r/r), Sierra Leone oraz Japonia. Choć wolumen nie szokuje, to jednak istotne są trendy - ocenia Izba. Analitycy KIPDiP zwrócili uwagę na brazylijski eksport jaj  już w 2019 roku, po zapoznaniu się z raportami brazylijskiego przemysłu jajecznego. Podczas kongresu SIAVS – Międzynarodowej Wystawy Drobiu i Wieprzowiny w Sao Paulo reprezentanci  branży jajecznej z Brazylii zaproponowali, aby wykorzystać doświadczenia i kontakty w świecie arabskim kolegów eksportujących kurczaki. W Sao Paulo spekulowano, że najłatwiej byłoby skorzystać z wypracowanej przez lata potężnej pozycji przedsiębiorstw drobiarskich na Bliskim Wschodzie i dostać się „autostopem” na ten rynek. Bliski Wschód postrzegany jest, jako największa szansa chociażby z uwagi na fakt, że rynek ten preferuje białe  jaja, które dominują w brazylijskiej produkcji.

Sądzimy, że choć plany Brazylijczyków wydają się być w fazie wstępnej, należy je przyjąć całkiem poważnie. W nie tak dalekiej przyszłości, może się okazać, że o eksporcie brazylijskich jaj będzie tak samo głośno jak o brazylijskich kurczakach. Już niejednokrotnie przekonaliśmy się, jak efektywna jest współpraca stowarzyszeń branżowych z Brazylii z administracją rządową na rynkach zagranicznych. Brazylijczycy chcą zdobyć rejon handlowy, który dla wszystkich światowych graczy jest najciekawszym kąskiem (poza Azją). Na Bliskim Wschodzie działa Turcja, Ukraina, Amerykanie i nadal swoich kontaktów bronią europejscy traderzy. Sytuacja nie wygląda najlepiej i zapowiada się ostra walka cenowa. Zasadniczym kluczem do sukcesu, poza ceną, mogą być bezpośrednie powiązania kapitałowe w krajach arabskich brazylijskich liderów w eksporcie mięsa drobiowego.