Informacje

Francuzi nie chcą jaj importowanych

Francuzi nie chcą jaj importowanych

Francja dąży do „suwerenności żywnościowej” w odniesieniu do rynku jaj. Branża jajeczna  zamierza zainwestować około 300 mln euro w rozwój zaplecza produkcyjnego. Przedstawiciele sektora uważają, że konieczne są inwestycje w rozbudowę istniejących gospodarstw oraz budowę nowych ferm towarowych kur niosek. Francuscy analitycy prognozują zwiększenie spożycia jaj w kraju. Aby poziom produkcji zdołał sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na jaja konsumpcyjne na lokalnym rynku branża uruchomiła „Plan de filière”, czyli plan sektorowy na rok 2030. Obecnie wskaźnik samowystarczalności jaj wynosi 99 proc. Producenci przewidują  jego utrzymanie co najmniej na takim poziomie.

We Francji zauważalne są negatywne nastroje wobec produktów importowanych z innych państw unijnych. Francuska organizacja specjalizująca się promocji jaj CNPO zakomunikowała, że w najbliższych kilku latach prowadzona będzie kampania wspierająca krajowych producentów, aby w jak największym stopniu odsunąć dostawców zagranicznych od francuskiego rynku. CNPO wywiera presję na władze, aby wsparto promocję znaku pozwalającego wyróżnić „jaja francuskie” na tle jaj pochodzących od zagranicznych dostawców.

Francuscy konsumenci uważają jaja za najtańsze źródło białka i przypisywane jest im miano antykryzysowych artykułów spożywczych. We Francji spożycie jaj na mieszkańca wynosi 224 sztuk na osobę rocznie, z czego około 45 proc. jaj konsumowanych jest w gospodarstwach domowych, 41 proc. w formie produktów przetworzonych (np. jaja jako składniki wyrobów cukierniczych, makaronów) a około 12 proc. w pozostałych miejscach (np. restauracjach). Francja jest liderem w produkcji jaj wśród państw Unii Europejskiej, z produkcją na poziomie 14,3 mld jaj.

We Francji dominują alternatywne systemy chowu kur niosek. Jednak w ostatnich kilku latach tempo modernizacji gospodarstw z chowu klatkowego na systemy alternatywne było bardzo powolne z uwagi na sytuację gospodarczą oraz problemy z grypą ptaków. Trudne uwarunkowania ekonomiczne sprawiły, że oczekiwania konsumentów wobec cen jaj sprzyjały popytowi na jaja pochodzące z chowu klatkowego.