2021-10-28
**uproszczona wersja analizy przygotowanej przez KIPDiP w celu publikacji w narzędziu analityczno – prognostycznym Poultry Insider wydawanym przez Izbę w cyklu tygodniowym, w każdy poniedziałek.
Polski rynek jajeczny coraz bardziej zależny jest od „dwóch typów sprzedaży eksportowej”: jaja w skorupkach i produkty przetwórstwa. Co więcej, zachowania rynku w każdym z tych segmentów bywają odmienne, tak pod względem wolumenu, jak i kierunków zbytu. Naszym zdaniem, swojego rodzaju korzyścią takiego stanu rzeczy jest znacznie wyższy, sprofesjonalizowany sposób zarządzania podażą i popytem – zauważają analitycy Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.
W opinii ekspertów KIPDiP, w trudnym otoczeniu rynkowym, z jakim z pewnością mamy do czynienia od wielu już miesięcy, dwutorowy eksport lepiej pozwala na realizację strategii zarządzania ryzykiem opartej na dywersyfikacji geograficznej eksportu oraz optymalizacji asortymentu w obrocie. Dynamiczna ekspansja eksportowa polskich firm przetwórczych w ostatnich kilku latach była jednym z czynników pozwalającym ograniczyć negatywny wpływ pandemii COVID – 19 na działalność i rentowność podmiotów tego sektora oraz zmniejszyć negatywne skutki restrykcji z powodu HPAI (wiele zakazów nie obejmuje produktów przetwórstwa jaj). Wypracowanie w ostatnich latach mocnej pozycji w eksporcie przetworów, przy już ugruntowanym eksporcie jaj w skorupkach, pozwala także na substytucję sprzedawanych towarów. Świetnym tego przykładem są chociażby Włosi – dawniej jeden z kluczowych odbiorców surowca do przetwórstwa, a obecnie największy klient na polskie produkty jajeczne. Słuszności powyższych założeń dowodzą wyniki sprzedaży eksportowej osiągnięte przez polskich eksporterów w obu segmentach wytwarzanych i eksportowanych produktów.
Po maju 2021 roku, w segmencie jaj w skorupkach, Polska sprzedaż eksportowa zmniejszyła się wolumenowo o jedną trzecią w porównaniu do roku 2020. Po maju roku 2021 wielkość eksportu wyniosła 57,3 tys. ton. Najbardziej niekorzystne dla polskich firm było istotne zmniejszenie popytu importowego przez niemieckie i holenderskie firmy, odpowiednio o 48,1 proc. i 60,8 proc. Korzystnym zjawiskiem wartym uwagi, które – jak twierdzą analitycy KIPDiP - było przede wszystkim pochodną pandemii, było przyspieszenie ekspansji na rynkach państw trzecich. Analizy przeszłych danych sporządzane przez KIPDiP wskazują, że jeszcze nigdy nie było tak licznej grupy odbiorców spoza obszaru celnego UE w rankingu największych odbiorców jaj w skorupkach z Polski. W pierwszej dziesiątce kluczowych klientów znalazły się: Singapur (5 pozycja) i Liberia, co w ujęciu historycznym nie było powszechnym zjawiskiem. Stabilnym rynkiem i cennym biznesem dla polskiego sektora jajecznego wydaje się być od wielu miesięcy Singapur, na rynek który realizowane są wysyłki od maja roku 2020. Nie będzie chyba przesadą jeśli singapurskiemu rynkowi przypiszemy miano „gwiazdy eksportowej” w latach 2020-2021.
W przypadku sprzedaży eksportowej przetworów z jaj z Polski sytuacja jest „zaskakująco” inna. Jak spojrzymy na wynik handlowy przetworami, to okazuje się, że odnotowano więcej „plusów” niż „minusów” Od stycznia do maja 2021 roku wielkość wysyłek zagranicznych produktów jajecznych zmniejszyła się „tylko” o 0,4 tys. ton, czyli o 1,93 proc. rok do roku. Wolumen wysyłek zagranicznych produktów jajecznych po maju 2021 roku wyniósł 19,4 tys. ton. Największym importerem przetworów z Polski byli Włosi, sprowadzając z Polski 6,1 tys. ton produktów z jaj o wartości blisko 8 milionów euro. Co ciekawe, zamówienia włoskich importerów w segmencie przetworów w okresie od stycznia do maja 2021 roku były istotnie wyższe, bo o 27,5 proc., w porównaniu do analizowanego okresu roku 2020. Czyli nastąpił przeciwny trend niż w eksporcie jaj w skorupkach do Włoch, który obniżył się w analizowanym okresie 2021 roku o 61,0 proc. rok do roku i wyniósł 2,5 tys. ton.
Więcej na temat handlu zagranicznego jajami konsumpcyjnymi w ujęciu wysyłek z Polski oraz całej Unii Europejskiej regularnie raportujmy w analizach dostępnych dla Członków Izby oraz subskrybentów Poultry Insidera
Copyright © 2017 Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz w Poznaniu Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i realizacja zebu.pl