2018-01-29
Sierpień 2017 roku był rekordowym miesiącem sprzedaży zagranicznej jaj spożywczych – blisko 50 tys. ton - co „zawdzięczamy” problemom naszej konkurencji na zachodzie Europy. W kolejnych miesiącach – wrzesień, październik – wzmożony popyt na polskie jaja nadal był widoczny, jednak w nieco niższej skali. Wyniósł odpowiednio 34 tys. ton i 22 tys. ton. Dla porównania, w pierwszym półroczu 2017 roku miesięczny wolumen eksportu kształtował się w przedziale wartości: minimum – 14,5 tys. ton (kwiecień, lipiec), maksimum – 18,7 tys. ton (styczeń). Wraz ze wzrostem ilościowym rosła jego wartość wyrażona w euro.
Podsumowaliśmy wyniki handlowe w okresie sierpień – październik 2017 roku. Całościowe spojrzenie pokazuje, że w tych trzech miesiącach wyeksportowaliśmy z Polski 105 tys. ton jaj, czyli prawie połowę rocznej wielkości eksportu – licząc od stycznia do października. Przypomnijmy, że wyniki sprzedażowe za pierwsze siedem miesięcy ubiegłego roku nie były optymistyczne – porównując r/r notowano spadek wolumenu wywozu o jedną piątą. Tym samym nadrobiliśmy stratę z początku roku.
Gdzie sprzedawaliśmy najwięcej?
W sierpniu, wrześniu i październiku prawie połowa jaj wysyłanych z Polski trafiła na rynek niemiecki – 50 tys. ton, nieco mniej do Holandii – 33 tys. ton. Czyli około 80% eksportu pokryło lukę podażową na rynku niemieckim i holenderskim. W celu uwidocznienia skali tego zjawiska, warto przypomnieć, że w lipcu sprzedaż jaj do Niemiec wyniosła 4,7 tys. ton, a do Holandii 5,2 tys. ton. Problemy niemieckie i holenderskie odbiły się negatywnie na wielu innych rynkach w Europie. Statystyki pokazują większe potrzeby importowe w Rumunii, we Włoszech, w Czechach, na Węgrzech czy w Belgii.
Eksport sierpień – październik 2017 |
|
Importer |
wolumen kg |
Niemcy |
49 516 560 |
Holandia |
32 573 903 |
Rumunia |
5 277 224 |
Włochy |
4 136 315 |
Czechy |
2 657 646 |
Węgry |
2 579 573 |
Pozostałe |
8 766 983 |
suma |
105 508 204 |
Analiza porównawcza do 2016 roku
Według danych załączonych w tabeli poniżej, sprzedaż jaj na rynki zagraniczne w okresie dziesięciu miesięcy roku 2017 osiągnęła 12% wzrost w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku i wyniosła 218 tys. ton. Co więcej, ubiegłoroczne osiągnięcia za 10 miesięcy są zaledwie o 5% niższe niż całkowity wolumen eksportu w 2016 roku. Przypomnijmy, że w roku 2016 nastąpiło wyhamowanie polskiego eksportu jaj spożywczych, który był zaledwie o 1% wyższy niż w roku 2015 i wyniósł 230 544 tony. Spadek sprzedaży zagranicznej zauważalny był już od połowy roku także na rynku unijnym i w krajach trzecich. W latach 2008-2015 roczna dynamika wzrostu eksportu jaj spożywczych oscylowała w przedziale od 9% do 18%, a ujemny wynik zarejestrowano tylko w roku 2014 (-7%).
Na wykresach obrazujemy strukturę geograficzną polskiego eksportu jaj spożywczych w okresie styczeń – październik w latach 2016-2017. W skali całego 2017 roku (dziesięc miesięcy) naszymi „najlepszymi” klientami byli importerzy z Niemiec (38% udział), Holandii (30% udział), Węgier (5% udział), Włoch i Francji.
Copyright © 2017 Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz w Poznaniu Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i realizacja zebu.pl