Informacje

Wojna zatrzymała ukraiński eksport drobiu

Wojna zatrzymała ukraiński eksport drobiu

Największy ukraiński producent i eksporter mięsa drobiowego, przedsiębiorstwo MHP, ogłosił że nie jest możliwy jakikolwiek wywóz zagraniczny z terenu Ukrainy. Tym samym, firma odpowiadająca za większość ze 102 tysięcy ton ukraińskiego eksportu drobiu do Unii Europejskiej z dnia na dzień przerwała dostawy.

Z oficjalnego komunikatu giełdowego wynika, że MHP będzie koncentrowało się obecnie w pierwszej kolejności na bezpieczeństwie swoich pracowników, a w drugiej na produkcji i dostawach na rynek wewnętrzny. Zaopatrzenie na rynku wewnętrznym jest jednak również ogromnym wyzwaniem ze względu na liczne niebezpieczeństwa na drogach gdzie dochodzi nawet do ostrzeliwania samochodów z żywnością. MHP zapewnia, że będzie bezpłatnie dostarczało żywność dla obrońców Ukrainy, szpitali oraz społeczności znajdujących się w szczególnie trudnych warunkach.

MHP oficjalnie ogłosiło, że firma spodziewa się bardzo znaczących, nieplanowanych strat. Kurs akcji przedsiębiorstwa zareagował bardzo gwałtownie na napaść rosyjską na Ukrainę. Ceny walorów firmy spadły na giełdzie londyńskiej o 45 procent z poziomu 6,64 dolarów amerykańskich, na którym były notowane jeszcze 17 lutego, do poziomu 3,60 dolarów w dniu 1 marca.

- Dramat naszych przyjaciół pracujących w ukraińskim drobiarstwie jest bezprecedensowy. Traci nie tylko MHP, jedna z największych europejskich firm drobiarskich, ale załamuje się z dnia na dzień cały ukraiński eksport, na którego sukces nasi sąsiedzi pracowali latami. Z podziwem przyglądamy się heroicznym decyzjom zarządu MHP, który wykazuje nie tylko dbałość o jakże skomplikowane zabezpieczanie interesów przedsiębiorstwa, ale zapewnia bezpieczeństwo pracownikom oraz bezinteresownie wspiera walczące społeczeństwo ukraińskie – mówi Katarzyna Gawrońska, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.

MHP wytworzyło w 2021 roku 754,4 tys. ton mięsa brojlerów kurzych, co oznacza wzrost produkcji o 3 proc. w porównaniu do 2020 roku (731,3 tys. ton). Sprzedaż ogółem mięsa kurcząt rzeźnych w minionym roku  była wyższa o 1 proc. niż rok wcześniej i wyniosła 704,0 tys. ton (2020: 699,926 tys. ton). Sprzedaż  na rynku wewnętrznym spadła w 2021 roku o 11 proc. (porównując rok do roku) osiągając wolumen 288,831 tys. ton (2020: 324,285 tys. ton). Częściowo stało się tak z powodu zmniejszonej sprzedaży mięsa mrożonego. Z kolei popyt eksportowy na ukraińskie kurczaki wzrósł. Sprzedaż zagraniczna  w 2021 roku wzrosła o 8 proc. do poziomu 402,388 tys. ton (2020: 373,734 tys. ton). W efekcie, udział eksportu w sprzedaży ogółem przedsiębiorstwa zwiększył się o 3 punkty procentowe, z 54 proc. do 57 proc. Struktura geograficzna sprzedaży eksportowej wraz z procentowym udziałem poszczególnych regionów w 2021 roku: MENA 39%, CIS 23%, Afryka 15%, Unia Europejska 21%, pozostałe regiony 2%.